#RIDEHACK: Longtails

Longtails

Meer doen op de fiets is het goede voornemen wat veel mensen hebben wanneer ze op zoek gaan naar een nieuwe fiets. Minder in de auto stappen en ook de ritjes van het ene dorp naar het andere gewoon op de fiets gaan doen. Om dat te kunnen doen heb je een fiets nodig die meer kan dan een gewone e-bike. Vanuit die gedachte verschuift de traditionele fiets langzaam naar de moderne “longtail” fiets. De naam zegt het al: Een lange staart!

Een sterk frame met een extra lange bagagedrager die een grote last aan kan. Gewicht van de fiets is nu even niet belangrijk, het gaat om een stevige basis. Met die stevige/stabiele basis kun je namelijk alle kanten op! Of je nu samen met je beste vriend op pad wilt gaan, veel/grote boodschappen wilt kunnen doen, of met 2 kinderen achterop wilt kunnen fietsen. Het kan allemaal dankzij de stevige basis.

 

De evolutie van de fiets

In de basis zijn fietsen al generaties lang hetzelfde:

  1. Grote, dunne frames met smalle 28 inch wielen.
    Eerst 38mm banden, later 42mm en nu is 57-50mm een beetje “de standaard”.
  2. Met de komst van de e-bikes zijn fietsen eigenlijk additioneel voorzien van een motor, een batterij en wat kabels.
  3. De fietsen werden zwaarder door deze extra’s. De batterijen moesten groter. Maar waarom eigenlijk? Wie gaat er nou 150 kilometer fietsen in 1x? Dat doen maar weinig mensen…
  4. Toen werden ook de bakfietsen elektrisch. Best handig, want zwaar waren ze al maar nu fietsen ze in elk geval nog wat lichter.
  5. Ondertussen worden fietsen ook voorzien van voordragers en zijn er karretjes te koop waar kinderen, een hond of wat boodschappen in kunnen.

Deze beweging gaat vrij langzaam, maar uiteindelijk is het wel een herkenbaar plaatje. En laten we eerlijk zijn: In de praktijk is het juist fijn om al die korte ritjes zo aangenaam mogelijk te maken en te kunnen doen op de fiets. Maar dan loop je al snel tegen beperkingen aan omdat je met een gewone e-bike maar weinig kunt meenemen en al helemaal niet met een volwassen persoon achterop moet gaan fietsen.

Met een bakfiets kan er al veel meer, maar dat fietst niet zo lekker meer als een gewone fiets en is bovendien groot, zwaar en breed(en kostbaar). Als we nu eens stoppen met een traditionele fiets langzaam te transformeren naar een handig product en gewoon direct op een longtail stappen en die voorzien van de accessoires die passen bij jouw gebruik!

 

Waarom Brinckers diverse Longtails maakt?

Na vele proefritten en verschillende scenario’s wat betreft het vervoeren van spullen en mensen (en dieren) zijn we meer en meer gaan geloven in het concept van een Longtail fiets. Juist door te focussen op de dagelijkse ritjes die jonge gezinnen doen naar school, opvang, supermarkt, sportvereniging, naar vriendjes, naar het zwembad en ga zo maar door. Als die makkelijk en aangenaam op de fiets kunnen dan doe je dat ook. Wij geloven dat je onze Longtail modellen gemakkelijk kunt aanpassen naar jouw gebruik en er op die manier maximaal van kunt genieten.

De Buddy is onze compacte Longtail en door zn dikke banden krijgt ie al snel de stempel “fatbike”. Waarom dan die dikke banden? Ga er maar eens op fietsen… Fietsen is meteen weer leuk. Je bent wendbaar, de Buddy is heel stabiel (ook met 2 kinderen of een volwassene achterop) en om terug te komen op die traditionele fiets: een groot wiel is nooit zo sterk/stabiel als een klein/breed wiel zoals op de Buddy zit.

De details kloppen allemaal: De standaard is speciaal ontworpen en heel stevig. De vork veert niet omdat de banden zoveel volume hebben is dat ook helemaal niet nodig. Elke geveerde vork heeft vroeg of laat onderhoud nodig of gaat stuk. De vork van de Buddy niet. De Buddy heeft een Gates riem die geen onderhoud nodig heeft, het display is niet groot en kwetsbaar maar juist klein en degelijk. De grote bagagedrager is onderdeel van het frame en kan de gebruikelijke scenario’s gemakkelijk invullen:

  1. 1 volwassen persoon achterop kan op 2 manieren:
    1. Op een hoog duozadel
    2. Op een laag duozadel met rugsteun
  2. 1 groot kind op een kussentje en een klein kind op een kinderzitje
    1. Heel veilig door gebruik te maken van een wielcover en een voetsteun en eventueel de monkeybar.
  3. 2 grote kinderen op kussentjes met een rugsteuntje.
  4. Een extra tas mee? Geen probleem op de voordrager of in de mand? Door het MIK systeem kun je diverse kratjes, mandjes of wat dan ook bevestigen.
  5. Die grootste maat fietstas die op je gewone fiets niet past kan gewoon op de Buddy. Dan kun je tenminste veel meenemen!

Dus door de specifieke Brinckers accessoires te combineren met accessoires die gewoon universeel verkrijgbaar zijn kun je echt alle kanten op. Leuk toch?! 

De Bulk’R is echt XXL! de 26 inch wielen met dikke banden maken het wat meer een “gewone fiets”, maar het frame is echt uniek. Ook de standaard van de Bulk’R is speciaal ontworpen en is veel steviger dan elke losse aftermarket dubbele standaard die je op gewone fietsen ziet. De bagagedrager is langer dan die van de Buddy zodat je ook ruimte hebt voor 2 grote kinderzitjes. De Bulk’R is hoger en groter en  langer. Een echte volwassen Longtail. Ook hier kun je door middel van accessoires de fiets afstemmen op jouw gebruik.

Hoe het fietst? Als een wat grotere fiets. Je kunt nog steeds gemakkelijk inhalen en als je stilstaat kun je gemakkelijk met beide voeten op de grond. Bij de Bulk’R is gekozen voor een krachtige, maar soepele middenmotor die het gewone fietsgevoel geeft en zorgt voor een fijne rijervaring. Benieuwd? Neem contact op met een dealer voor een proefrit!