#ridehack: Derailleur of naafversnelling?  

brinckers ebike nieuws
brinckers ebike nieuws

#ridehack: Derailleur of naafversnelling?

Ook op een elektrische fiets is schakelen de gewoonste zaak van de wereld. Door te schakelen kun je gemakkelijker optrekken en rustiger een constante snelheid blijven rijden. Eigenlijk bepaal je door te schakelen hoe snel je benen moeten trappen en hoeveel kracht je moet leveren. Bij klimmen of tegenwind is het verstandig om een lichtere versnelling te kiezen, bij het afdalen of langer op een constante snelheid rijden kun je beter een zwaardere versnelling kiezen.

Derailleur of naaf?

De 2 bekendste schakelsystemen zijn de interne schakelnaaf zoals die van Shimano Nexus of Enviolo. Intern wil zeggen: het schakelen gebeurt IN de achternaaf. Bij een derailleur gebeurt dit extern en gooit een derailleur de ketting daadwerkelijk op een ander tandwiel. Beide systemen hebben voor- en nadelen. Doordat Brinckers fietsen voornamelijk zijn gericht op dagelijks/recreatief gebruik kozen wij hoofdzakelijk voor het gebruik van schakelnaven in onze collectie. Waarom? Lees het hieronder:

Schakelnaven 
+ Onderhoudsarm/duurzaam
+ Bestand tegen een stootje
– Kostbaar
– Loopt iets zwaarder dan een derailleur

Derailleur 
+ Loopt lekker licht
+ Meer versnellingen
– Kwetsbaar bij omvallen en voor vuil
– Meer slijtage & onderhoud

Een kwestie van wennen?

Wie een mountainbike, racefiets of hybridefiets gewend is zal prima uit de voeten kunnen met een derailleur. Doordat de ketting altijd open/vrij is zal deze vaker moeten worden schoongemaakt/gesmeerd. Bij een fiets met naafversnelling draait de ketting in een kettingkast. Die zorgt ervoor dat de ketting langer schoon/gesmeerd blijft. Het schakelen zelf gaat ook anders: bij een fiets met een derailleur moet je als rijder gewoon rustig door blijven trappen. Als je stilstaat kun je niet schakelen. Met een naafversnelling kun je terugtrappen en toch schakelen. Soms best handig.

Met index of toch liever traploos schakelen?

Met een Enviolo systeem kun je ook tijdens het optrekken schakelen. Dit systeem schakelt traploos en kan ook schakelen onder lichte belasting. Een Shimano Nexus systeem heeft daar wat meer moeite mee en daardoor komt het weleens voor dat je al hebt geschakeld, maar de naaf nog in zn huidige versnelling blijft. Pas als de weerstand afneemt zal de naaf schakelen. Of je trapt even terug als rijder. Dan heb je wel altijd meteen succes met een Shimano naaf.

De winnende combinatie

Fietsen met een middenmotor geven de rijder het gevoel alsof de motor constant aan de ketting trekt. Feitelijk gebeurt dat ook en precies daarom hebben fietsen met een middenmotor wat meer last van schakelen onder weerstand. Voor het schakelsysteem is een fiets met een voorwielmotor eigenlijk hetzelfde als een gewone fiets. We kunnen dus gerust stellen dat een fiets met een voorwielmotor met elk schakelsysteem goed zal schakelen. Voor fietsen met een motor in het midden is een Enviolo naaf toch het fijnst doordat deze beter kan schakelen onder weerstand.

Goed schakelen is zuiniger fietsen

Het verbruik van een elektrische fiets kan positief worden beïnvloed door netjes te schakelen. De ondersteuningsstanden lopen in principe mee met de versnellingen: Bij een lage stand kun je met lichte versnelling soepel optrekken. Als je wat sneller gaat schakel je door en kies je een hogere ondersteuningsstand. Dit samenspel goed beheersen zorgt voor betere prestaties en verminderde slijtage. Benieuwd? Probeer het gerust uit!

Leave a Reply