#ridehack: motorpositie en trekkracht

De motor: het hart van je e-bike… In feite bepaalt de motor van je elektrische fiets het karakter van je e-bike. Natuurlijk is de motortechniek heel belangrijk, maar ook de positie van de motor is bepalend voor het rijgedrag van jouw e-bike.

Verschillende motorsystemen

De populairste motorsystemen in de markt zijn Bosch en Bafang. Deze twee systemen staan bekend om hun gebruiksgemak en betrouwbaarheid: het is dan ook niet zo gek dat dit de systemen zijn die we gebruiken voor onze Brinckers e-bikes.

Bosch is bij de meeste mensen bekend als een populair merk voor huishoudelijke apparaten en gereedschap. Dankzij deze jarenlange ervaring in de techniek hebben ze alle kennis die nodig is om een goed e-bike systeem op de markt te brengen. Het e-bike systeem van Bosch is veelzijdig en levert goede prestaties: precies wat een e-bike rijder wil!

Het merk Bafang is iets minder bekend dan Bosch, maar wordt al door veel e-bike fabrikanten omarmd! Zo wordt dit systeem ook gebruikt door o.a. Gazelle en Cortina. Mooie bijkomstigheid is dat dit systeem een enorme goede prijskwaliteitverhouding heeft.

De kracht van de motor

Voordat je een Brinckers e-bike aanschaft, is het goed om te bedenken waar je de e-bike voor gaat gebruiken. Ben je een fanatieke toerrijder? Dan heb je waarschijnlijk een e-bike nodig met een grote accucapaciteit en een krachtige motor. De trekkracht van de motor wordt vermeld in Newtonmeters (Nm): des te meer Nm, des te krachtiger de motor.

Voor vlak landschap is een trekkracht van 25 tot 60 Nm genoeg. Zoek je een krachtigere motor die ook makkelijk heuvels op komt, kies dan voor een trekkracht van bijvoorbeeld 80 Nm.

De positie van de elektrische fietsmotor

De positie van de motor bepaalt het gevoel van de fiets en ook de trekkracht. Er zijn drie locaties waar de motor gevonden kan worden: in de voorwielnaaf (voorwielmotor), bij de trapas (middenmotor) of in de achterwielnaaf (achterwielmotor). Bij Brinckers maken wij vooralsnog alleen fietsen met een voorwielmotor of een middenmotor.

Voorwielmotor

Bij een elektrische fiets met een voorwielmotor heb je het gevoel dat je vooruit wordt getrokken. E-bikes met een voorwielmotor hebben vaak wat minder trekkracht dan een e-bike met middenmotor en lenen zich dus goed voor vlak landschap en ritten in stedelijk gebied. Bij Brinckers hebben de Boston en de Baxter F7 een voorwielmotor. De voorwielmotor heeft als voordeel dat deze iets goedkoper is: voor een e-bike met voorwielomotor ben je beduidend minder geld kwijt dan voor een e-bike met middenmotor.

Middenmotor

Bij elektrische fietsen met een middenmotor lijkt het alsof de kracht uit je benen komt. De motor brengt dan ook zijn kracht over direct op de pedalen: dit geeft een heel natuurlijk gevoel. Doordat de motor in het midden van je e-bike zit, is deze erg stabiel (goede balans). Over het algemeen zijn e-bikes met een middenmotor een stuk krachtiger dan e-bikes met een voorwielmotor en kom je makkelijk heuvels en bergen op. Bij Brinckers hebben de Granville, Granville Sport, Brisbane en Baxter HM8 een middenmotor.

Welke motor moet je kiezen? Dat kunnen wij niet voor je bepalen! Kijk goed naar waar je de e-bike voor gaat gebruiken en maak vooral veel proefritten op verschillende e-bikes. Zo kun je echt goed ervaren wat jij prettig vindt rijden.

Maakt een e-bike motor geluid?

Een elektrische motor maakt helaas een klein beetje geluid, een middenmotor maakt meer geluid dan een voorwielmotor en ook verschilt het per merk. Maar ook per persoon! Wat voor de één nauwelijks hoorbaar is, is voor de ander een duidelijk bijgeluid. Het beste is om de fietsen en verschillende motoren te testen en zelf te luisteren of je het als storend ervaart.